Home » Uncategorized » האם הקולנוע מת?- לא בישראל על סרטו של תום שובל:”הנוער”

האם הקולנוע מת?- לא בישראל על סרטו של תום שובל:”הנוער”

ונפתח בציטוטים- שלושה, שנאמרו במהלך השנה הזו. שניים בידי שפילברג ולוקס ביוני  והשלישי ע”י סטיבן סודברג בינואר.

There’s eventually going to be a big meltdown.There’s going to be an implosion where three or four or maybe even a half-dozen of these mega-budgeted movies go crashing into the ground and that’s going to change the paradigm again.”Steven Spielberg at a speech  at USC’s rally

“, , תהיה התכה ענקית,יהיה פיצוץ פנימי שבו שלושה או ארבעה,או אפילו חצי תריסר סרטים ענקי תקציב יתרסקו וזה ישנה שוב את קווי המתאר

 “The pathway to get into theatres is really getting smaller and smaller, We’re talking Lincoln and Red Tails – we barely got them into theatres,You’re talking about Steven Spielberg and George Lucas can’t get their movie into a theatre!”-George Lucas,-same event

“הדרך לבתי הקולנוע נעשית צרה יותר ויותר. אנחנו מדברים על”לינקולן” ו”זנב אדום“- בקושי הכנסו אותם לאולמות הקולנוע, אתם מדברים על סטיבן שפילברג וג’ורג’ לוקאס, שלא יכוטלים להכניס את הסרטים שלהם לתוך בית קולנוע”-ג’ורג’ לוקאס באותו ארוע

” The worst development in film-making – particularly in the last five years – is how badly directors are treated!”..It’s become absolutely horrible the way the people with the money decide they can fart in the kitchen, to put it bluntly. It’s not just studios – it’s who is financing a film. I guess I don’t understand the assumption that the director is presumptively wrong about what the audience wants or needs when they are the first audience, in a way. And probably got into making movies because of being in that audience”-Steven Sodwerbergh, in a New-York Magazine;’s interview justified his retiring from active film making

“ההתפתחות הגרועה, שמתרחשת בתהליך יצירת הסרטים-בעיקר בחמש השנים האחרונות- היא ביחס להם זוכים יוצרי הסרטים. זה נהיה פשוט איום, הדרך הזו , ואני מאוד בוטה,שבה מחליטים אנשי הכספים, שהם אלו שיפליצו במטבח. זה לא רק אנשי האולפנים,זה מי שמממן את הסרט, אני משער, שאני לא מבין את ההנחה שהבמאי תמיד שוגה ביחס למה שהצופים רוצים או מצחריכים, שהם בדרך כלל, באופן מסויים, הצופים הראשונים וייתכן שהתחילו לעשות סרטים, משום שהם היו חלק מהצופים”

הבמאי סטיבן סודברג, בבראיון לעיתון ניו-יורק, בינואר 2013 בו הסביר מדוע הוא  פורש מבימוי סרטי קולנוע.

עגום נכון? בעיקר ששני הראשוןנים שפילברג ולוקאס אחראים באופן בלעדי למנצב שהוליווד נמצאת  בו. הם  רשומים על פטנט הסרט עם תקציב הענק, שזולל זיכיונות וחייב להעשות בתקציב של 200 מיליוןן דולר.

אבל הנה במקום מרוחק מלוס-אנג’לס וארה”ב, במדינה נידחת ובעכייתית בשם ישראל, הקולנוע לא מת, יוצתרי הסרטים לא מרימים ידיים וביום רביעי חזיתי בנס, שמצדיק את היותה של ארצנו ארץ הניסים והנפלאות.

לשמו של הנס הצלולואידי הזה, קוראים:”הנוער”, במאי הסרט הוא תום שובל.

גילוי נאות, את תום”היורש,”הבן המאומץ”, שובל, אני מכיר עוד מעבודתנו בסינמטק.

מה שהפתיע אותי הייתה העובדה שתום אהב ואוהב סרטים(וגם אחיו הפרפצקיוניסט דן שובל, יורש מס’ 2 ובן מאומץ שניים, אני ממש צ’רלי צ’ן נכון?)

התשוקה של תום(ודן) לקולנוע, לא נופלת מהעובדה שתום אוהב לחשוב מחוץ לקופסה. יתרה מזו, הוא לקח לו את הזמן והכשיר את עצמו בעבודה שחורה, הסבלנות השתלמה, שכרגע אנו חוזים בסרטו הראשון:”הנוער” סרט אפל גם מבחינת הסוגה, גם מבחינת ההומור השחור, הסרט הוא נצחון בכל התחומים.

הסרט משקף את החברה הישראלית-זו חברה מעורעת, אלימה, הכלכלה עושה בה שמות, זו הכלכלה שמבכרת את העשירי-על, וסיפורה של משפחת קופר-האם פאולה(שירילי דשא) והאב מוטי(משה איבגי)..

ושני בניהם יקי(דוד קוניו) חייל שהתגייס עכשיו, ואחיו שאול, תלמיד תיכון וסדרן בסינמה סיטי(איתן קוניו)

האב איבד את מקום עבודתו, אמם עסוקה בהרצת מועמד לראשות עיריית פתח-תקווה(מקוןם הולדתו ומגוריו של תום עד לפני מספר שנים), והצעירים, שחשים שהמשפחה בדרך לאבד את הבית, מחליטים לעשות מעשה ובאופן מתוכנן למחצה, חוטפים את דפנה אדלמן(גיטה אמלי) גמנזיסטית ממעמד גבוה, בכוונה שאביה ישלם את הכופר. כמובן, שהמהלך לא צולח. התוצאה היא טרגית ולא צפויה.

הסרט הוא בעל הנעה פוליטית, בלי להטיח את האמיתות הפוליטיות ע”י הפיכת הסרט למאמר מערכת. קולנוע ]פוליטי, ואת זה כבר כתבתי בהקשר ל”לא”, הוא קודם כל קולנוע שלא נותן את הזווית הפוליטית שלו באופן שייר, אלא עקיף. בכך מתכתב הסרט עם:”אישה תחת השפעה”, למשל, או עם”לא” בהיתו סרט שבו הפוליטיקה אינה  כופכה עצמה על הצופה, אלא מתגנבת לה בערמומיות ולפני שהצופםה מבין, הוא צופה בסרט פוליטי, שייתצכן ויסכים און לא יסכים עם דעותיו של הבמאי.

ההישגים הטכניים של הסרט מוינים, המוזיקה חסכנית ונמצאת רק בתחילת הסרט ובסופו, ע”י נעימת מטאל קדחתנית ועוכרת שלווה. הצילום מצוין ומשרת את רוח הסרט, מאוד אפל, קודר, עם הבלחות ריאליסטיות  שמחזקות את הערך הנלווה של הסיפור. באשר למשחק.

כולם בסרט מעוןלים. משה איבגי, מביא כאן את התהופעה הטובה ביותר של הקריירה שלו. במשך שנים צפיתי בו כשחקן קןולנוע, היו לו הופעות טובוטת מאוד, מקצועיות, חלקן מרגשות, מצחיקות, אבל כאן- מוטי קופר שלו הוא דמות כל כך אנושית, פגיעה, עייפה ממאבק, אתה חש צער עמוק כלפיו, וכל כך מתפלל  שמישהו יסייע לו ולמשפחתו.

השחקנים הלא מקצועיים בראשות שירילי דשא, והאחים קוניו וגיטה אמלי כדפנה, פשוט מצוינים.

.הם נותנים את הטון הנכון בין צחוק שנתקע לך בגרון,(סצינת החטיפה למשל היא דוגמא לקומדיה שחורה ולקטע מפחיד באמת, בעיקר הקטע באוטובוס) והעיקר לעצב עמוק.

 

אז מי אמר שהסרטים מתים? תסתכלו על יוצרי הסרטים היראלים, ובעיקר על תום שובל וסרטו-זה, שיצא באוקטובר. לכו לראות אותו בישראל ובשאר חלקי העולם בו עדיין יש בתי קולנוע, אתם לא תתחרטו על המהלך הזה.

 

Advertisements

One thought on “האם הקולנוע מת?- לא בישראל על סרטו של תום שובל:”הנוער”

  1. חזרתי מהקרנה של הנוער לפני כשעה, אני מרגיש שכותב הבלוג, וכמוהו מבקרי קולנוע אחרים, וגם וועדות שופטים בפסטיבלים בינלאומיים עשו יד אחת ונסתרת כדי לרומם את שמו של הסרט, לנסות להופכו לנגיש יותר לעם.
    הסרט הוא אכזבה אחת גדולה, אכזבה באורך 107 דקות, בנייה אינסופית לקלימקס שאינו מגיע, קתרזיס שמסרב בכל תוקף לתת הופעתו, סבלתי מאוד במהלך ההקרנה בטח ובטח לאחר ההייפ הגדול שאני מניח שכותב הבלוג תורם לו, יחד עם רבים אחרים מן העילית הקולנועית.
    לדעתי, אם אנו רוצים להנגיש את הקולנוע האיכותי, בעל האמירה החברתית או בעל אמירה כלשהי שלא מסתכמת בפיצוצים גדולים וציצים עוד יותר גדולים, לא זו הדרך, כי התוצאה היא טראומה לכל האנשים הנורמליים שהלכו לראות סרט ששמעו עליו ביקורות טובות ובסופו של דבר חטפו 107 דקות של שיממון.

    אני מדבר לא רק בשם עצמי כמובן, היו עוד כעשרים אנשים שנשארו במהלך הקרדיטים כדי לתהות מה הם עשו בכמעט שעתיים האחרונות ולמה לעזאזל…

    זו דעתי,
    איזי

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s