Home » Uncategorized » -על סרטם של האחים טוויאני:”קיסר חייב למות”-הותיקים חוזרים

-על סרטם של האחים טוויאני:”קיסר חייב למות”-הותיקים חוזרים

עוד הוכחה לקיומו של הקולנוע, מצויה בסרטם של האחים טווויאני:”קיסר חייב למות”. זוכה פרס הסרט הטוב בברלין, פברואר השנה, הסרט הוא עוד הוכחה לחיותו של הקולנוע.

 

בניגוד להצהרותיהם מלאות הפסימיות והספקניות של האדונים המכובדים שפילברג ולוקס, לפיו הקולנוע המסורתי מת, יש לפנינו הוכחה ניצחת שהוא לא.

הסרט הוא תיעוד מדוייק למדי של החזרות וההצגה:”יוליוס קיסר” של וויליאם שייקספיר., מחייה שתי מסורות האחת- הניאוריאליזם, השנייה- סרט האסירים.

תוך ניצול מבנה מעגלי, האחים טוויאני מתחילים מהסצנות האחרונות של המחזה, בה ברוטוס מתחנן בפני מקורביו להרגו, לאחר שבקשתו מתגשמת, אנו שומעים את ההספד של מרק אנטוניו על ברוטוס, ואז, לאחר מחיאות הכפיים, שהצופים עוזבים, חוזרים האזירים להיות אסירים, רגע התהילה שלהם נגמר. הם חוזרים לתאיהם.

כעת חוזר הסרט שישה חודשים לאחור, אנחנו צופים בבחירת השחקנים, בחזרות, קשיים הרגשיים שהמחזה מעוןרר בהם, בדינמיקה ביניהם, מבלי לגלוש לסנסציה, או מלודרמה מיותרת, או מאמר מערכת קולנועי, הסרט מחייה בפנינו את המגע של התרבות,ומה היא עושה לאדם.

כל אדם, זכאי לתרבות, בין אם זה מחזה, או ציור, או ספר, או קולנוע. התרבות משנה את האיש, הדוגמא החיה היא סלבטורה סטריאנו, שהיה סוחר סמים, נידון לתקופה ארוכה, ושםגילה את התיאטרון והמשחק, זכה לחנינה, ומאז שיחק בסרטים ובתיאטרון ובטלוויזיה. באחד מהרגעים  קוןרעי הלב בסרט, הוא נחינק ולחא מסוגל לומר שורה אחת מהטקסט השייקספיראני. זה מזכיר לו חבר שלו, שברגע משברי אחד, הוא לא תמך בו.

 

אבל, לא רק סטריאנו, הסרט גם  מדגים איך לא לגלוש לסנסציות ביזריות, או לאימות, שתמיד מאפיינת סרטי כלא בטלוויזיה או בקולנוע. וכיחו שיוצא משליטה בין ג’ובני ארקוריו שמגלה את קיסר, לחואן דה בונטי שמגלם את דסיוס, יוצא מכלל לשיטה. הם יוצאים בזעף החוצה, שמונה מתוך עשר במאים, היו גומרים את הסצנה הזו באלימות וברצח של אחד מהם. לא הטוויאנים, האסירים חוזרים וממשיכים במלאכת התיאטרון.(ארקורי אפילו כתב לימים ספר בשם::”החופש מבפנים”),

את הסרט חוחמת הצהרה שבאה מפיו של אחד האסירקים שמשחק את קסקה.  ויטוריו פרלה. האומר בפסקול, שמאז שגילה את התיאטרון, תא הכלא הפך עבורו למשהו מחניק. האסיר השפוט למאסר עולם, איש אכזר ורצחני, מגלה את הדמיון, את התרבות, וגם מגלה שהוא בן אנוש מאחורי כל הרצחנות שלו.

וזה מה שהופך את הסרט הזה לסרט כל כך חשוב, כל כך מצוין וכל כך נכון לימינו אלה., ..

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s