Home » Uncategorized » סרטים ישראלים- סיכום לשנה הישנה-

סרטים ישראלים- סיכום לשנה הישנה-

22 סרטים נעשו השנה, לא כולל תעודים

ביניהם היו לא מעט סרטים מעצבנים ממש, סרטים מצוינים, סרטים שהיו  יכולים להית טובים וסרטים חביבים למדי.

את האמת ראיתי מספר מועט של סרטים ישראלים. . לכן, אני כותב על סרטים שבאמת ובתמים הותירו עלי רושם שלילי און חיובי.

 

הנושא הישראלי-פלשתיני לא יורד מהנרטיב הקולנועי.”רוק בקסבה”, למשל או “עלטה” היו סרטים שטיפלו בנושא. בעוד שסרטו של יריב הורביץ, התבסס על חויותיו האישיות, הרי שהסרט “עלטה” של מיכאל מאיר , ככל שנקפו החודשים מאז שדצפיתי בו לא יכולתי להשתחרר מהריח המאוד חמוץ של סנסציונליזם. אם אהבתי את הסרט בפעם הראשונה שראיתי אותו, הרי שממרחק מסויים, יש בו לא מעט מגרעות שפוגמות בו.

איתן פוקס כבר טיפל בנושאים אלו ב”הבועה”, אבל גם שם הייתה לא מעט סנסציה צהבהבה.

חבל, משום שסרטים בנושאים אלו, הם באמת ראויים, אבל הם צריכים טיפול יותר נכון, לא משהו שנעשה במתכונת סנסציונית, או במתכונת של סרט הוליוודי קלישאתי למדי.

היו לא מעט  סרטים שהיו בסגנונם שלהם, פנינות קומיות קטנות. “אני ביאליק” של אביב טלמור טיפל באובססיביות של הבמאי לגבי משפחתו, שייתכן או לחא, באה ממשפחתו של המשורר הלאומי חיים נ. ביאליק.

גור בנטוויץ, הביא את “לרדת המעץ”, קומדיה בעללת אמירה חברתית חריפה, שתיארה יפה את המציאות הישראלית.

אבל, לטעמי ולדעתי את שני הסרטים הישראלים נושאים  בגאון שי סרטים האחד של במאי ותיק- אבי נשר”פלאות”, הבשני של תום שובל “הנוער.,

אני יודע שאני חלק קטן מאוד מאלךו שאהבו את הסרט,  לדעתי הוא היה סרט אפםל, שהפך את ירושליים לראשונה לעיר שלא נופלת באיקונה הויזואלית שלה מערים אמריקניות שמייצגות את הסרט האפל.

הנגיעה של הנושא הדתי-חילוני טופלה מצוין בסרט זה, והא היה גם חגיגה ויזואלית, וגם סיפור ברמה טובה מאוד, שלא מביישת אף סרט כלשהו בסוגת הסרט האפל. אם יש מקום של כבוד ל סרט זה בפנתיאון שלח הסרט האפל, הוא הרוויח את זה ביושר רב.

לגבי סרטו של תום שובל, תרשו לי לשתף אותכם במקלחת צוננין שקיבלתי מאדם בשם איזי, שכותב בלוג משלו(?). הוא ראה בסרט הזה סרט משעמם של 107 דקות. הנה מספר פנינים:

“אני מרגיש שכותב הבלוג, וכמוהו מבקרי קולנוע אחרים, וגם וועדות שופטים בפסטיבלים בינלאומיים עשו יד אחת ונסתרת כדי לרומם את שמו של הסרט, לנסות להופכו לנגיש יותר לעם

כן איזי, אתה עלית עלי, אני והחברים שלי  באמת טילפנו אחד לשני, והסכמנו שאנחנו נכתוב ונרומם ונקלס ונשבח את הסרט של תום שובל, הוא חטף את הכלב שלי, איים לאנוס את האחות שלי, לא הייתה לי ברירה איזי היקר אלא לשבח את הסרט. באמת, תום הוא בחור מגעיל למדי. אתה צודק.

 

אתה גם צודק לגבי המשפט הבא בחלקו הראשון בטח:”

לדעתי, אם אנו רוצים להנגיש את הקולנוע האיכותי, בעל האמירה החברתית או בעל אמירה כלשהי שלא מסתכמת בפיצוצים גדולים וציצים עוד יותר גדולים,

אבל אז באה הפצצה:”לא זו הדרך, כי התוצאה היא טראומה לכל האנשים הנורמליים שהלכו לראות סרט ששמעו עליו ביקורות טובות ובסופו של דבר חטפו 107 דקות של שיממון.

אני מדבר לא רק בשם עצמי כמובן, היו עוד כעשרים אנשים שנשארו במהלך הקרדיטים כדי לתהות מה הם עשו בכמעט שעתיים האחרונות ולמה לעזאזל

טוב, אז אני באמת רציני עכשיו. קודם כל זו דעתך, אני מכבד את הטעם שלך. אבל אתה מחמיץ המון, יש קתרזיס, הוא מגיע בערך לקראת החמש הדקות האחרונות,(מי שלא ראה את הסרט מוזמן לא לקרוא את החלק האחרון)

אני חושב שהמוות של האבא, הוא קתרזיס אדיר, אני חושב שהשיא הוא בקטע של השבעה. ואז, מי יכול להישאר אדיש לתמונה האחורנה בה נראים שני האחים נועצים מבט קטלני בבוס לשעבר של האב.

אז היו עשרים איש שנשארו ולא הבינו. טוב, איזי, אני מבין גם למה. האנשים האלו בטח רצו לראותמ שהו כמו:”בננות”. בסדר? אין לי בעייה, זה סרט חמוד, נחמד, מאוד אסקפיסטי, מביא יומית, אבל הסרט של תום שובל הוא ההיפך. הוא מציב  מראה, לא נעימה, חזקה, בעלת הומור ציני  שתוקע את הצחוק בגרון שלך. סצינת האוטובוס למשל, היא דוגמה ומופת לכך.

 

לא השתעממתי בסרט של תום שובל, לא חשבתי שאני צריך להשתעמם. ראיתי סרט מרתק. סרט, שכמו כל במאים טובים בכל העולם, מראה לך מדינה על כל הפגמים שלה, על כל הבעיות שלה, וגם על התקוות שלה והמאויים שלה. ולכן, אני יכול  לכתוב באופן החוףפשי ביותר, שראיתי את הסרט הישראלי של השנה. וכן, הסרט עדיין בעיני נס קולנועי.

אני לא יידע אם אני אהיהה בדעה הזו מספר שנים אחר- כך, או לא, אני מקווה שאהיה עדיין בדיעה זו.

,

 

Leave a Reply

