Home » Uncategorized » מלחמת יום כיפור- זכרונות משם

מלחמת יום כיפור- זכרונות משם

 

זה היה ב6 לאוקטובר, אמצע יום כיפור.

קול של מדינאית זקנה ועייפה מילא את החלל. גולדה מאיר. היא דיברה ברדיו, פתחנו אני ואימי את הטלוויזיה. היא נראתה שם, קמוטה, עייפה, ודיברה בלאות על כך שכוחות מצריים וסוריים פתחו במלחמת פתע עלינו.

אבי נפטר בשנה הזו, ומצב  רוחי לא היה מהמשופרים.  ממש לא היינו צריכים את זה.

 

עד ל22 באוקטובר השתוללה המלחמה, הצבא התעשת, ואיכשהו הצלחנו לשרוד. אבל המחיר היה איום.

חשבתי על אבי, הוא בנה טילים, כלי משחית, כלי הגנה לרוב כדי לתקוף ולהגן. היכן הם היו? באמת היכן? הם שכבו להם כגרוטאות, לא קודמו לחזית וכל עמלו של האיש הזה היה לשווא. מותו היה לשווא. אותם הימים, לפני מלחמת יום כיפור, אולצתי לפרוש מהצבא, מהטירונות, הייתי חייב לסייע לאימי, החובות שצברה משפחתי העיקו, היא ואני יחד עם אחי התחלנו להחזירם, כך נחסכה ממני הלחימה. הייתי צריך להיוות קרבי, לחזור בארון, להיות חייל גיבור ולא הייתי.

במקלט ישבו השכנים, חלק היו ילדים, חלק אם לא הרוב מבוגרים, לא יכולנו לתפוס איך זה שקו בר לב התמוטט? קו בר לב, הלו?

לא מאמינים !! כן הוא התמוטט

ומוצב החרמון? הוא נפל מהר, הכוחות הסורים זרמו להם ברמת הגולן, מוצב אחר מוצב נפל,קיבוצים הופנו במהירות, גם קיבוץ גונן, קיבוצו של אחי היה בסכנה.

מאוחר יותר שמעתי שחבר שלי, לא חבר טוב כל כך מהצופים נפל בקרב ליד שארם א שייח. הוא זינק לחלץ פצועים מאש כוחותינו, הזח”לם שאליו הפנה את הפצועים חטף פגיעה ישירה. מרבית אנשיו נהרגו או  נפצעו. החבר שלי חטף פגיעה ישירה ונהרג במקום.

אחי ויחידתו בילו להם בעזה את ימי המחלחמה הראשונים, אבל המג”ד מורעל קיבוצניק אמיתי, שנעשה לימים, אומן מיצג מחורפן קצת ואיש שלום אמיתי, רצה פעילות, מלחמה. הוא ממש חיפש אותה. את כל המלחמה עשו אחי וחבריו ליחידה בחיפוש אחרי המלחמה.

הם נתקלו בשאריות המלחמה, בביר גפגפה, הם ראו אנשים מוכי הלם קרב, גוויות של חיילים שנהרגו, .

. במלחמה מטומטמת ומיותרת לחלוטין.

אח שלי שב נורמלי. אחרים לא. כמה מהם נשארו בבית חולים פסיכיאטרי, בוכם כילדים, כמה מהם התאבדו, השתגעו לגמרי, נפצעו, נהיו נכים, לא מצאו את מקומם, ברחו להם לארצות אחרות, הפכו לחרדים, המלחמה הזאת עשתה לנו משהו עמוק ועצוב.

 

ומה קורה היום?

האם למדנו את הלקח?

הפוליטיקאים שלנו לא למדו לקח בכלל, היום אני רואה את הממשלה זחוחת דעת שלנו, את נתניהו, המגובה ברעייתו, את הנבחנים שלו מהליכוד, הששים אלי קרב, לא משנה, סוריה, אירן פלשתינים- לא משנה, חזקים אנחנו, מציסטות, אורסוסים, ג’בארים -חבל-על-הזמן!, טרזנים, כן כן, ראינו ושמענו את הנביחות הללו בידי מפאיניקים ומערכניקים, וגם ליכודניקים אי שם 40 שנה לפני.

ויש פוליטיקאים חדשים נפתלי בנטו מוסוליני ורעו אחיו יאיר לפיד, מגן העניים. גם הם הפוליטיקאים החדשים, מצחצחים להם בלשונות הקרב, גם אדון ליברמן, מעריץ נלהב של פוטין, שבתורו מעריץ נלהב של מוסוליני ופרנקו, אז מה-תשאלו- עם ציפי לבני? עלה התאנה מצוקמק שלה התנועה, מזכירה לי את נבחרות הכדורגל לדורותיהן, עלובים יומרנים, ומנסים להוכיח

שהם שווים משהו. הם לא. בכלל לא!

.אני חושב על תנועת השמאל לאחר 40 שנה, במקום להיות תנועה אמיתית שמאחדת את הדפוקים, שמנסה בכל כוחה שיהיה

  שלום אמת, היא מוכית, אני ואלפי האנשים שמצביעים באדיקות לשמאל, נראים כטיגריס סיבירי, נדירים בטבע, נכחדים אט אט.

לפני 20 שנה נחתמו הסכמי אוסלו, לאחר קמפ דייויד, שהביא את השלום המתוחזק בדי עמל בינינו למצריים ירדן חתמה שנה לאחר אוסלו. אבל, האם באמת התקרבנו צעד אחד לקראת שלום? לאט בטוח, אנו דוחים את היוזמה הסעודית, מתעמרים בפלשתינים כאילו אין מחר, והזחיחות דעת, שחצנות, טמטום וכשל מוסרי נמשכים והולכים.

הצבא שלנו התנער ממנטליות השחץ, האזרחים והקואליציה (לפחות רוב הדומם הוא כנראה עולם גולם), עדיין אנחנו זקוקים לנס!

אדון הסליחות אוב הרחמים שלח לנו שפיות! הצילנו מהטירוף שהשתלט עלינו !

לא נותר אלא להתפלל לנס!!

One thought on “מלחמת יום כיפור- זכרונות משם

  1. טכסט יפה מאוד.בטח היייתי כותב משהו דומה לוא נשארתי בארץ .כל אחד והמלחמה שפקחה את עיניו לראות את גודל השקר וההונאה.עבורי זו היתה מלחמת לבנון שאחריה עזבתי את הארץ. הטכסט שלך וממה שאני קורא על הנעשה בישראל מעידים על כך שלא טעיתי. אני לא תמיד מסכים עם הניתוח ההסטורי שלך אבל ההיבט האנושי הוא למרבה הצער מדויק ומעציב.

Leave a Reply

