Home » Uncategorized » פרנסואה אוזון- במאי שונא נשים?

פרנסואה אוזון- במאי שונא נשים?

לפני מספר ימים קראתי  ב”הארץ” ראיון משותף עם  ארבע במאיות קולנוע ישראליות. אחת מהן, שסניליותי המתקדמת מונעת ממני לזכור את שמה המלא, האשימה את פרנסואה אוזון ורומן פולנסקי בשנאת נשי, תוך שהיא נונמנת התבטאויות של השניים בפסטיבל קאן האחרון.

טוב, אני אולי מבין את ההאשמה שלה לגבי פולנסקי, הוא לא מי יודע מת על בני אדם, אבל אוזון? סליחה? בתור פמיניסט מוצהר( ככה זה אתה סוציאל-דמוקרט אז גם פמיניסט לא ככה? ), גבר שאוהב ומוקיר, מעריך ותומך בנשים וחושב שהגוף הנשי זה היצירה המעולה והנשגבת ביותר והסיבה הראשונה לחיות בכלל, אני מוחה נמרצות על שרבוב שמו של פרנסואה אוזון לרשימת החזירים השוביניסטים המגעילים.

אני באמת ובתמים, לא מבין איך בן אדם שעושה סרטים כמו:”מתחת לחול”,”בריכת שחיה”, “שמונה וחצי נשים”, וכעת את”צעירה ויפה” בכלל מתקרב לרשימה הזאת.?

האם”פוטיש” למשל, הוא כתב אשמה חריף נגד נשים? האם הדמות של קריסטין סקוט-תומס בסרטו “בתוך הבית”, שונאת גברים? מרשעת? אנטיפטית? אם כבר אז דמותה היא פגועה, נשית, מלאה באמפתיה כלפי בעלה, היא בהחלט לא נוצרה מתוך מוחו הקודח של שונא שנים מקצועי.

נכון, אני גבר מה שנקרא נורמטיבי(היום זו כבר סטיה מינית, גברים הומואים זה כנראה הנורמה, סליחה על הציניות המרושעת שהתגנבה כעת למשפט הזה), ואולי אני לא מבין הרבה דברים, אבל בואו וניקח למשל את”יפה וצעירה”.

הסיפור פשוט וגאוני כאחד. הוא עוסק באיזבל,(מרין ואכט), צעירה טיפוסית, תלמידת תיכון, שחווה בגרות מינית בעת שנה אחת, הסיפור מתפרש על פני ארבע העונות ונקרא כך:”קיץ”, בו היא מאבדת את בתוליה לתייר גרמני חביב, “סתיו” ו”חורף” עוסק בהחלטתה המודעת להפוך לנערת טלפון, ולעסוק בזנות מתוחכמת, ב”חורף”, היא נתפסת כאשר היא נמלטת ממלון, לאחיר שאחד מלקוחותיה, איש בשם ג’ורג’, מת במפתיע. “אביב” עוסק בחזרתה המהוססת לנעורים, חזרה שלוקחת זמן והיא גם מיוסרת ביותר, במהלך החזרה היא נפגשת עם אליס,רעייתו של גו’רג’.

לבד ממשחקה המדהים של ואכט, מתברך הסרט גם בהופעות נשיות מוצלחות של שרלוט רמפלינג ושל ג’רלדין פאייהאס כאמה של איזבל. אני מתעכב על ההופעות הנשיות, משלא משום שהגברים לא קיימים. ההיפך, ג’והן לייסן הוא מופת של גבר בסתיו חייו, שעורך חשבון נפש נוקב עם עצמו, פרדריק פיירו הוא אב חורג מצוין, שמוצא עצמו בתסבוכת לא קלה.

אבל הסרט עוסק בנשיות הצעירה, זו של בת הטיפש עשרה. הוא שונה בכך מסרטים הוליוודיים של בני נוער, אני לא זוכר שראיתי סרט הוליוודי שיעסוק כך בנושא כזה. אולי סרטים עצמאיים, אם כי הסרט העצמאי האמריקני נגוע בלא מעט קלישאות, אבל הוא מנסה.

סרטו של אוזון הוא דיוקן מדויק, מכאיב, קומי-טרגי של נעורים שבהם החלטה מסויימת, משנה את תפיסתו של הנער או הנערה. אם יש במאי, שמבין נשים, נערות(וגם גברים ונערים, עדות מצויינת לכך היא:”בתוך הבית”, שרטוט מצוין של גבריות במשבר , מול גבריות מתפרצת של בן נוער), האם הסרט”יפה וצעירה”, הוא באמת ובתמים סרט שמיוצר ע”י חזיר שוביניסטי שונא נשים מוצהר? לא  באלף רבתי.

 

ועוד מחשבה לסיכום: גבירותי הפמיניסטיות, קתרין דנב, ושרולט רמפלינג לא נראות לי כמופת של נשיות כנועה, גם לא קריסטין סקוט- תומס, קשה לי מאוד לראות את שלוש השחקניות הנהדרות הללו, עושות סרט אחר סרט(בשני המקרים של רמפלינג ודנב) עם אותו במאי. אז יכול להיות שהבמאית הנכבדה טעתה?

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s