Home » Uncategorized » אנשים אמיתים בקולנוע-הסרט הביוגרפי

אנשים אמיתים בקולנוע-הסרט הביוגרפי

שני סרטים”קפטן פיליפס” ו”רווח וכאב”ץ האחד בויים בידי הבריטי פול גרינגרס, השני בדי מייקל ביי, שאת יצירותיו עד כה, לא ממש אהבתי .

האחד מותחן השני קומדיה שחורה, פילם נואר משובח, ולמרות שאין ביניהם דבר מהמשותף, הרי שבכל זאת יש שני אלמנטים שמאחדים ביניהם. האחד- היותם מבוססים על סיפורים אמיתיים, השני- היותם מבוססים על דיוקן של הגבריות האמריקנית במלוא גווניה- מהרב השראה ועד למפחיד/מצחיק.

“קפטן פיליפס” מתאר את מסעה של אוניית משא “המאיירסק אלבמה” מנמל באבו-דאבי(אם איני טועה) למומבסה, במטרה לחלק מזון לנזקקים ופליטים באפריקה. ריצ’רד פיליפס מפקדה של הספינה אינו נועד לגבורות, הוא אדם רגיל, שמנסה לבצע את עבודתו ותו- לא. איתרע מזלו ואונייתו מוצאת עצמה מופרדת מהשיירה, שספינת שודדים סומלית רודפת אחריה במטרה להביאם לסומליה לצורך מיקוח. את המרדף מוביל עבדוללהי מוסה, שמצליח בתמרון אחד להשתלט על הספינה.

כאן מתחיל קרב מוחות, פיליפס מצליח להציל את הצוות, להציע את עצמו כבן ערובה, להילקח על ספירת ההצלה שלו, ולפתח יחסים מיוחדים עם מוסה. היחסים הללו נעים בין עוינות חשדנית, חוסר אמון ותיעוב, ועד לסוג של הערצה זה לזה ואפילו דאגה כנה ואמיתית זה לזה. במהלך כל הזמן הזה, מנסה הצי האמריקני לסכל את החטיפה ולמנוע מהספינה להגיע לחופי סומליה.

וכאן מצליח הסרט לעלות שלב נוסף- בצד מותחן ימי מרתק, ומרדף מלא פעילות, הוא מצליח לתת לנו משהו נוסף- תום הנקס והשחקן הסומלי-אמראיקני ברקהאד עבדי, מצליחים לתת הופעות יפהפיות של משחק, אף אחד מהם לא גונב את ההצגה מהשני, שניהם נותנים משחק מדוייק, מלא גוונים, של גברים שמוצאים עצמם בשני קוי סכסוך, לכל אחד יש קשיים ), ( פיליפס מודאג מבנו ומהשגיו,מוסה הוא בעצם סוג של עבד למפיונר סומלית ובשלב מסויים ננטש פשוטו כמשמעו בידי מפקד צי השודדים) כל אחד נותן משחק מרגש, כל אחד מספק לנו הופעה בעלת רגשות נכונים, ולפחות אני יצאתי מהסרט בהרגשה שראיתי מבצע משחקי מעולה. תום הנקס, מראה לצופה שוב, עד כמה הוא בעצם שחקן מצוין, בידיו של במאי מוכשר ותסריטאי מעולה, הוא מצליח לתת לנו הופעה מעולה, התמוטטותו הרגשית בסוף מבצע החילוץ, היא מפגן מעולה של משחק. הוסיפו לכך את הבימוי המצוין של גרינרס, שעבודותיו המרשימות כוללות לא רק את שני המותחנים המעולים מטרילוגייית בורן, אלא גם שני סרטים היסטוריים מוצלחים במיוחד: האחד הבריטי-“יום ראשון המדמם”, הוא שיחור מדוייק ומכאיב של מצעד זכויות האדם בלונדונדרי ב30 לינואר 1972, שגבה קורבנות, שמשטרת העיר והצבא הבריטיים פתחו באש על המפגינים ללא כל הצדקה, “טיסה 93”, נעשה על הטרגדיה של ה11 בספטמבר, שבו הצליחו נוסעיו של מטוס לרסק את המטווס השלישי בשדה שןומם בשנקשוויל, פילדלפיה, ולא איפשרו למחבלים להנחיתו על הבית הלבן.

גרינגרס, הניחן בידע היסטורי מדוייק, וביכולת לביים מותחנים, מצליח לתת סרט מותח, שמצליח משהו משיעוט מהמותחנים האמריקנים מצליח לעשות ועוד יותר מיעוט של סרטים היסטוריים מאותה ארץ מצליח- להפעים ולרגש אותי וגם להעשיר אותי לא מעט.

“רווח וכאב” הוא עוד סרט ביוגרפי. אם הראשון, מעלה על נס את ההרואיזם האמריקני של האנשים הפשוטים, הרי שהסרט הנ”ל מראה לנו את הטיפשות, האשליה ואת החמיצות של החלום האמריקני, שהופך לבלתי אפשרי עם השנים.

מבוסס על מאמרים של פיטר קולינס, שעקב אחר הפרשה הביזארית, אנו מתוודעים לשלושה אנשים . מנהיג החבורה והרח החיה הוא איש מטומטם למדי, אך יש לו קצת שכל ואכזריות, שמו דני לוגו הוא מדריך כושר במכון שנקרא סן ג’ים, אישם בעברו נכלא לוגו בעוון הונאה בביטוח רפואי, וכעת הוא איש חדש. לוגו נוכח בהרצאותיו של גורו סיני-אמריקני בשם ג’וני וו( קן יאונג), שהטפותיו מחלקות אנשים ל”עושים” ו”לא עושים”, הגיגי תיפלות אלו מצליחים להוציא את לוגו לכיווני יזמות חדשים. אבל זה לא הכול. לוגו הוא חסיד של הוליווד, סיפורי ההצלחה של רוקי ומייקל קורליאונה וכמובן הקובני טוני מנרו ב”פני צלקת” גורמים לו עוד יותר לשאוף לתכנית התעשרות מהירה.

הוא מגייס  את שני שותפיו, דורבל(אנטוני מקי), הוא מדריך כושר , שהסטריאודים שאותם הוא לוקח פגמו בכושר הגברא שלו, ולכן הוא זקוק לכסף כדי להחזירו.

השלישי הוא דוייל, אסיר לשעבר, חוזר בתשובה, שהתקלות עם כומר שנמצא עמוק בארון, מביאה אותו להיות שותף לא נלהב ואח”כ נלהב לחבורה.

ץ

כרגע,התוכנית הראשית עובדת. הם חוטפים את ויקטור קרשו, למעשה יהודי-לטינו-אמריקני, מיליונר מגעיל ואיש מפוקפק

בדעתם לעשות כך שיביא להם את כל עסקיו ואת ביתו. באופן מפתיע, התוכנית מתגשמת. מה עוד שחברתו החשפנית של לוגו הרומניה סוריטה לומוניטה(בר פאלי בהופעה מצחיקה ונוגעת ללב, עם מבטא רומני מוצלח),מסייעת להם, משום שלוגו נוטע לה את ההרגשה שהוא בכלל סוכן הבולשת הפדרלית.  אבל, השלושה נזכרים שכדאי גם לחסל אותו, מעשה חובבני שמותיר את קרשו פצוע קשה, אך שורד.

שורת מעשים חובבנים, כוללת תוכנית להתעשרות שנייה שנפגעת בשל מעשה מטופש של לוגו, שוד מטומטם להחריד של דויל המסומם, וחשדותיה של רובין האחות האוסטרלית(רבל ווילסון קומיקאית אוסטרלית שעושה חייל בקולנוע האמריקני) שהתחתנה עם מקי- כל אלו מביאים את הבלש הפרטי לשעבר אד די בואה השלישי(אד הריס) להאמין לסיפורו של קרשו, לטמון פח לאנשים ולבסוף- להושיב את החבורה מאוחרי סורג ובריח.

התסריט של כריסטופר מרקוס וסטיבן מקפילי מציעכ לנו חיזיון נוארי מבעית ומצחיק של  הגברות האמריקנית במלוא טמטומה הקומי ומופרעותה האפלה, לכך תורם מייקל ביי שנענה לחזיון זה של אמריקה משתגעת לה זה ומנווט את הסרט ין קוטמדיה שחורה ומצחיקה למותחן אפל ומטריד. שלשישית השחקנים הראשית מקי וולברג וג’והנסון מביאה בהופעותיה את הסרט לכדי כך, שכאשר אתה צוחק, באיזשהו שלב בסרט הצחוק נתקע לך בגרון ועימו באה הדרמה. ההופעות להם מצחיקות, פרסאיות, מטרידות ומרושעות. הם מצליחים להעביר את הסרט באופן חלק מקומדיה שחורה לדרמה מטרידה ואפילה.

 פאלי וווילסון האחת תמימה ונאיבית, השנייה מצחיקה בטירוף, נותנות את המגע הסופי לסרט האפךל הקומי המוצלח הזה.

בהערה סופית, בחיים הכנופייה הייתה יוצתר אכזרית ממשמעשעת, אבל מה לעשות? אלו הסרטים.גם שאר השחקנים עושים את מלאכתם נאמנה- אד הריס משועשע ועיקש כבלש, שלהוב פאתטי ומגעיל כאחד,,

 דויל המסומם, וחשדותיה של רובין האחות האוסטרלית שהתחתנה עם מקי.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s