Home » Uncategorized » “כח משיכה”- כיוון חדש?

“כח משיכה”- כיוון חדש?

את חטאי הכבדים אני מזכיר. מתוך עצלות מוחלטת, לא כתבתי את הביקורת על”כח משיכה”.

אתחיל מוידוי קטן ופומבי. אני לא חסיד של מדע בדיוני. אף פעם לא הייתי מהחבר’ה האלו שרצים לפסטיבל, ובולעים בשקיקה מה חדש בספורת ובקולנוע ובמרקע..

לא שאין סרטים שאני לא אוהב, למשל”פלישת חוטפי הגוןפות” של דון זיגל המופתי, “מפגשים מהסוג השלישי”, ו”איטי”,  או “חקירה בעיר זרה” של גרהם  בייקר, הם מהטובים בסרטי ההתקלות עם חוצנים , אבל אני לא ממש חולה על כל סרטי הפעלולים המיוחדים שעולים ימבה כסף. את האמת, הלכתי לראות את”מלחמת הכוכבים” הראשונה, כדי לראות מי מאחורי המסכה של ואדר,( זה דייויד פרוז, אם אתם חייבים לדעת, הנה הסגרתי את הסוד הרגו אותי, לא לפני שתתנו לי איזה מישהי יפה ממש בחדר לעשרים יום ואח”כ שהיא תהיה בהריון, ואז שיהיה ילד/ה, טוב אני מכעיס את הפמיניסטיות חסרות ההומור, אני פמיניסט עם הומור, אגב).

  ,את סרטי המד”ב החברתי-פוליטי, אני אוהב יותר”הילדים של אף אחד” של אלפונסו קוארון למשל, או את”1984″ של מייקל רדפורד, או “איש האומגה” של סגאל, אני אוהב, פחות  הוא בסדר.

אני אוהב גם את”כוכב הקופים” של שפנר. אבל זהו. עד כאן.

אבל,”כוח משיכה” הוא משהו אחר. הוא מינימלי, מאופק, יש לו שני  שחקנים, הסיפור הוא על שני אנשים, גבר ואישה- אחד אם אני רוצה לדייק, הפעלולים מרשימים ונכונים. הגיבורים הם מט קובלסקי, אסטרונאוט בטיסת פרישה שלו, (ג’ורג’ קלוני) וראיין סטון(סנדרה בולוק), אסטרופיזיקאית.

הסיפור המרתק והמהפנט הזה, מתחיל שעה שמהנדס המשימה ביוסטון ( קולו של אד האריס), מודיע להם שישנה התפוצצות של חללית רוסית, אבל הכול בסדר, אין מה לדאוג, הרסיסים לא יעופו לכיוון החללית שלהם..

אבל, כפי שזה קורה בסיטואציות כאלו, חללית,  או מלחמה, כל מה שרצית והאמנת שלא יקרה קורה. הרסיסים באים, פוגעים בחללית, הורגים את מהנדס הטיסה, והשניים נותרים  לבדם בחלל, במירוץ נואש להישרדות.

במהלך המרוץ הזה, יבצע קובלסקי מהלך שיקריב את חייו למען סטון.

חלקו השני הוא סיפורה הבלתי יאמן והמרגש של סטון. היא עושה כעת הכל כדי לשוב לכדור הארץ. שיבתה לארץ, מרתקת, מותחת,  דומעתו, לעיתים  כן, גם מצחיקה., ואתה חש צורך עז לעודדה בקולי קולות. דבר, שהיום לא מותר בבתי קולנוע.

,הפשטות של הסרט הזה היא קודם בסיפור שכתבו האב אלפונסו ובנו יונס קוארו (ןשעשה סרטון חמוד על אינואיטי שקולט את קולות המצוקה של סטון ורץ ביוטיוב), התסירט מצליח לעשות משהו מופלא באמת, לי לפחות. כאשר צפיתי בו, נזכרתי בילדותי, ובספריו של ז’ול ורן. ואני מציע לכם, ששת קוראי הנאמנים, לתת לי שם של סרט קומיקס, או מד”בניקי שנותן לכם את ההרגשה הזו, זיכרו בבקשה בסרט מהז’אנרים הללו של 25 השנים האחרונות.באמת, זה די קשה. יש מעטים מהסוגה שאכן מביאים לכם את הרגשה המופלאה הזו, שאתם קוראים ספר של ז’יל ורן!

אבל לא רק הסיפור ולא רק הפעלולים, ולא רק כל השאר, מה שיש בסרט הזה הוא גם משחק משובח של שני שחקנים.

סנדרה בולוק, נתחיל ממנה, אני מודה שלא הייתי כלל מחסידיה, להיפך. אבל השנה, היא כיבדה את המסכים בשתי הופעות, אחת מצחיקה ודרמטית בסרט של פייג:”חמות אש”) והנשייהי היא הופעתההדרמטית כאן. סטון שלה היא אנושית, פגיעה, אמיצה, מתפקדת תחת לחץ אנושי בלתי רגיל, ההופעה שלה כאן היא כל כך טובה, עד שאתה -אני- מריע לה ושמח שהיא מצליחה לבסוף להנחית את עצמה בתוככי כדור הארץ.

אשר לג’ורג’ קלוני, הוא מוכיח שוב את הסולידיות שלו והאמינות של כשחקן. קובלסקי שלו הוא הכול- תחת מעטה  של ציניות וסיפורים מבדחים למדי שכולם שמעו, מסתתר איש טוב, אנושי, פשוט במובן החיובי, צנוע במובן הנכון של המילה, וגם הרואי.

גם אם יפרוש ג’ורג’ קלוני המשחק, הרי שאני מקווה שעדיין נישאר עם קלוני הבמאי, איש קולנוע מרתק, שסרטיו מאתגרים את הצופה חזור ואתגר.

אהבתי עמוקות  את “כוח משיכה”  הסרט חיזק את אהבתי לקולנוע המספר סיפורים,הצלחתו העולמית כלכלית ואומנותית כאחד,רק צריכה לתת לאולפני הולחיווד תמרור דרך. הפסיקו לעשות המשכים/קדימונים-בלע”זPrequells’ !הלאה- וסליחה על הנמלצות המנופחת זה לא יקרה- עם סרטי הגרסאות השניות, שלישיות וכד’. די! חלאס!

הסרט של קוארון אומר לאנשי האולפנים בהוליווד:” התחילו לעשות סרטים מקוריים, אל תשבטו למען השם”!!

,

.

 

 

Leave a Reply

