Home » Uncategorized » סיכום השנה- טוב מוכרחים מתישהוא- חלק ראשון-הוליווד

סיכום השנה- טוב מוכרחים מתישהוא- חלק ראשון-הוליווד

שלום לכם ששת קוראי היקרים והנאמנים

לפני 8 חודשים( מרץ) פתחתי את הבלוג שלי בשאלה:”למה גרסאות חוזרות?”, כתבתי על הגרסה האומללה של “גמביט”. מאז עברו לא מעט חודשים, איבדנו שני איקונות תרבות- הרב יוסף ואריק איינשטיין, איבדנו את פיטר אוטול, אלמור לאונרד, ג’ואן פונטיין וג’יימס גנדולפיני.

אז ככה, אני לא ממש מאמין בחוקים , אז אם לא איכפת לכם, אני מסכם את סרטי 2013, עם לא מעט סטיות ל2012, אין חוקים בכלל, ואני נותן רשימה אישית שלי בלבד, לגבי שלוש קטגוריות- הוליווד, קולנוע עצמאי ושאר העולם. כך שיהיו לכם שלוש רשימות. עוד דבר, לא תאמינו עלי, אני היסטוריון ד”ר להיסטוריה, ואם יש דבר שאני מאמין בו ושההיסטוריה לימדה אותי זה שיש עולם ב50 גוונים של אפור( לא קראתי, אני מהפעילים ולא מהסבילים שזה נוגע למין), ואין בכלל חלוקת ש/ל(שחור- לבן). כך שבביקורות שלי היו גם לא מעט אורות וגם צללים. היו כאלו שלר ראיתי(“היועץ” למשל, או הסרט של סרג’יי לוניצה, אם יש משהו שאני מצטער עליו זה לוניצה, שמעתי ש”היועץ” הוא זבל צלולואידי, אז מהבקרוב וממה שקראתי אני לא יכול לומר אם זה מוחמץ, או פשוט זבל סוסים, )

היו סרטים שאהבתי ולא כתבתי עליהם, זו הסיבה למה יש סיכומים- כדי שאני אתעכב עליהם.
אה כן, יש בוודאי כאלו גאונים וחכמים מקרב מבקרי הקולנוע שלנו, שהם כבר היו פה מאז תקופת המבול , לכן אני ממש לא מסוגל להתחרות בידענותם המופלגת ובחוכמתם כי רבה, אז זהו חבר’ה תאלצו להתספק בי ובדעותי.. יאללה נתחיל!

הוליווד- 2013- על פרשת דרכים חלק אלף
בהתחלה, היו לא מעט הפתעות. סוגת הסרט האפל והמותחן נכנסה בענק עם שדני סרטים ששימחו אותי לאין קץ. האחד הוא:”תופעות לוואי” סרטו האחרון של סטיבן סודרברג)(“חיי עם ליברצ’ה ” הוא סרט טלווזיה), יצירת מופת משובבת נפש. שתי פאם פטליות בדמותן של רוני מארה וקתרין זטה-ג’ונס. בכלל רוני מארה מתלבטת כשחקנית מגוונת. הוסיפו לכך משחק מעולה של ג’וד לו, כפסיכיאטר שהופך לקורבן ולבסוף למנצח,ויש לנו מותחן מעולה, סרט אפל, שלצערי חלף לו מתחת לרדאר.
“אסירים” היה עוד סרט אפל משובח. במאי הסרט הקנדי דניס ווילנב, יצר כאן דיוקן קורע לב של משפחות שפשוט נמחצות תחת ארוע טראומטי של ילדה שנעדרת, הדיוקן של קליבר( בגילומו המופתי של יו ג’קמן), והבלש לוקי( ג’ק גיחלנהול המופתי לא פחות), הוא דיוקן מטריד של גבריות אמריקנית אובססיבית שמתפרקת בהדרגה, מריה בלו וויולה דייויס, מגלמות את הנשיות האמריקנית שכמעט ולא עומדת בלחצים. הוסיפו לכך,גם תמונה מדכאת של אמריקה וחצרותיה האחוריים והנה לכם סרט אפל, מותחן מעולה, שמחזיר לסרט האפל את מקומו הראוי.

אבל, אם הסרט האפל ניצח, הרי הסרטים הראותניים-הBlockbusters- הם מקרה שראוי לתת עליו את הדעת. שוב ושוב חזינו לנו בסרטי לונה פרק שיצאו משליטה, וחיזקו לי את הדעה שבעל הבית לא רק שיצא מדעתו, אלא שאושפז בכפייה, וייתכן אפילו שמצוי בכלל מחוץ לארה”ב ולהוליווד. מקרה קלאסיח שכזה הוא:”איש הפלדה”. חייו של סופרמן הפכו לסרט מתיש לחלוטין, אכזרי, הרסני, שהותיר אותי ללא שום רחמים או אהדה לגיבור הסרט ולאנשים שסובבו אותו. גרוע: שאני מתחיל להתגעגע לגרסת הנפל של סידני פיורי”סופרמן 4″, אז באמת משהו לא בסדר עם הסרט. אפילו”סופרמן חוזר” הנפל הקודם של האחים וורנר נראה טוב, כאן שררו לא רק חורבן, דיכאון, אלא גם גישה מטופשת של:”בואו-נעשה-כבר-את-הסרט-בלי סיפור–בלי משחק”. הגישה של שיווק על ערכי הפקה כמו סיפור ובימוי שחקנים למשל, נמצאת גם בסרט אחר.
“ההוביט-מפלתו של סמאוג”, פיטר ג’קסון עשה סרט טיפה טוב מאשר החלק הראשון, אבל שאתה ממציא שלל דמויות חדשות כמו אוונג’לין לילי המגלתמת את האלפית הג’ינג’ית בלי צורך, תוך התשה של הצופה עד כדי בחילה ממש, זה לא ממש הרעיון שלי לסרט טוב.

בכל זאת, למרות דעותי הנחרצות נגד המשכונים, סיפורים לפני, וגרסאות וחזרות, עלהים הכרזתי מלחמה דון-קישוטית בעליל, הנה היו בכל זאת הפתעות. ” האויב בתוכנו-סטארטרק”, כאן היה לנו נבל בעל שלושה מימדים, מיוסר לא פחוןת מקפטן קירק, שמוצג כאן כאדם בעל פגם מוסרי אחד או שניים( בנדיקט קמברבץ כחאן הוא פשוט מצוין, מי שלא מאמין ולא ראה את “שרלוק” או”החפרפרת” פשוט מפסיד שחקן מעולה), כך נוצר לו המשכון מרתק, וסרט ארועים מצוין. וג’י.ג’י.אברהמס מוכיח שוב שהוא במאי מעניין, שיכול גם לעשות סצינות מרהיבות וסצינות אינטימיות.

אם הסרטים הללו היו רעים, הרי שבתחום הקומדיות ההוליוודיות ניתן לבכות אולי על מר גורלה של הקומדיה ההוליוודית, אך ראו זה פלא.”חמות אש” הפציע לו, פול פייג, עשה כאן קומדיה מוצלחת, מצחיקה, מותחת, עם שתי הופעות קומיות מרנינות ממש של קייט בולוק ומליסה מקארתי. קשה לי להאמין, שהמקלדת שלי רושמת את זה, אבל בולוק הוכיחה עצמה השנה כשחקנית מצויינת, ואני כותב את זה לא תחת איום אקדח, אלא פשוט היא טובה, ממש טובה. לא רק זאת אף זאת, הסרט הוא אחד מסרטי הנשים המוצלחים של השנה,.
“RED 2″, היה עוד קומדיית פעולה שעבדה, למרבה הצער העדרו של מורגן פרימן הורגש. פרימן, הוא עוד תוספת טירוף קטנה בקומדיית הפעולה על קשישי הסי.אי.איי וחברותיהם, שגרמו לי הנאה לא קטנה.

עוד קומדיה, שהיא שילוב בין סרט אפל הייתה:”רווח וכאב” של מייקל ביי. האמת, אני לא מחסידיו של הבמאי הזה, אבל “רווח וכאב”, הוא עד כה סרטו הטוב ביותר. ציני ומטריד, זוהי קומדיה שחורה להפליא ומעולה, שמזהירה את אזרחי העולם לא לבטוח בחלום האמריקני ומציעה דרכים להימנע מלחשוב עליו טובות. החלום האמריקני בסרט זה מתפשל ומתפדח לו,(אגב, הסרט מתבסס על ארוע אמיתי ומפחיד בהרבה), שילוב של קומדיה וסרט מתח, בעל קצב מהיר, סלפסטיק ואפיון דמויות מצחיק, שמחוזק בידי הופעתם הלא פחות ממעולה של מרק וולברג, דויין ג’ונסון(דרך אדירה מאז”מלך העקרהבים”) ואנתוני מקי. המוסר השכל של הסרט יהיה תקף, כל עוד יאמינו באשליית החלום האמריקני( עצה אחת מטעם הסרט: אל תקשיבו לגורואים שעושים כסף מלעשות קופה על פרייארים חורנים, ואל תסמכו יותר מידי על מודלים לחיקוי שמקורם בפיקציות)

הסרט הביוגרפי הוא תמיד סוגה בעייתית, וכאשר הוליווד תקועה בלי סיפורים מקוריים, היא אצה לה כבדואי הצמא למיים, שחש לבאר ונאת מדבר בסהרה, אל מעיין סוגת הביוגרפיה הלא נדלית. “קפטן פיליפס” הוא דוגמא דווקא לסרט ביוגרפי טוב. טום הנקס, בגילום עוצמתי של איש אמיתי, רב החובל ריצ’רד פיליפס, שנחטף יחד עם אוניית המשא שלו, בידי שודדי ים סומליים. התסריט המדוייק, הופך הן את מוסה מנהיג הפירטים והן את פיליפס לדמויות שמנציחות את הקפיטליזם במימדיו הגולמיים והמתוחכמים, הדיוקן מעורר המחשבה של שני גברים, שתושייתם, גבריותם ונאמנותם לחברי הצוות שלהם שנבחנת כל פעם מחדש, היא דיוקן פסיכולוגי מרתק ביותר.

קשה לסיים את שנת 2013 ההוליוודית בלי מילת שבח ל”כח משיכה” של אלפונסו קוארון. לדעתי, זהו הסרט המתבקש שצריך לצאת מאולפן הוליוודי, הסרט שצריכים לבקש מהוליווד שתספק אותו, סרט אינטימי וקאמרי, מוחבא לו בתוך סרט ראוה מד”בי מלא אפקטים, ותקציב ענק תואם. אבל, זה לא מפריע לסיפור, אלפונסו קוארון הוכיח סופית, שהוא במאי מגוון ומעניין, הסיפור לו מתעקש להיצמד לסרט שהוא דיוקן של אופי, כאשר סצינות הפעולה מחזקות את הסיפור הקאמרי של שני אסטרונאוטים שנתקעים בחלל, ונסיונה של אחת מהן לחזור לכדור הארץ בעוד שטייס חלל שני מקריב חייו עבורה. הסרט הוא סיפור מוסר, שמתאר את שבריריותה אבל גם את נצחונה של רוח האדם, וקייט בולוק בעזרתו של ג’ורג קלוני נותנים לנו הופעות מרהיבות, וכך הופכים את הסרט למנצח מכל הצדדים. האם זהו הכיוון הנכון שהוליווד הולכת אליו? אלוהים אנא ממך, עשה שזה יקרה( אוי ! נזכרתי, אני ראתאיסט בכלל!!)
הסרטים הטובים של הוליווד בשנת 2013
1)”כח משיכה”
2)”קפטן פיליפס”
3)”רווח וכאב”
4)”חמות אש”
5)”אסירים
6)”תופעות לוואי”
7)”סטארטרק- האויב מבפנים

הסרטים הגרועים ממש
1)”איש הפלדה”
2)”ההוביט- מפ]לתו של סמאוג”

-סוף חלק אלף-

Leave a Reply

