Home » Uncategorized » אחרי חגיגת האוסקרים

אחרי חגיגת האוסקרים

שלום לכם ששת קוראים ועוקבים יקרים!

נו, ראיתם את הטקס? אני מניח שלא הייתם בו, אלא אם כן אתם חברי האקדמיה האמריקנית. אבל אם כן הייתם, שאלתם את עצמכם בטח שאלה אחת: למה?

באמת למה צופים בטקס הזה? אני כבר שנים לא צופה בו, ובטוח שלא אהיה בו נוכח. זה קרקס מייגע של שש שעות שחוזר על עצמו בתדירות מונטונית, עוד פעם נאום:”תודה לאמא/סוכן/משפחה/” די, באמת, חלאס תגידו תודה במסיבת הסיום של הסרט. אולי בראיונות, די. או הבדיחות הפנימיות שחוזרות על עצמן בהנחיות, ההומאג’ים הממש חלולים, הכוריאגרפיות שלא נותנות כלום, באמת. מספיק כבר עם הקרקס המייגע הזה.

והסרטים? תגידו לי אתם לא ידעתם ש “12 שנים של עבדות” לא יקח? באמת חברלך, באמת. אני שיש לי איזשהו שכל ידעתי כבר לפני 4 חודשים שהעסק מכור וסגור, שהסרט של מקווין יקח. לא “כח משיכה“, ,לא “חלום אמריקני“, לא” הזאב מוול סטריט” שלושת השעות הקצת יותר מידי ארוכות, אך מצחיקות חלקית ומטרידות ממש של מרטין סקורסזה. דייויד ראסל וסקורסזה הציגו לי דיוקן מטריד, מכמיר לב ,מצחיק.(במקרה של ראסל אשכרה מצחיק), של אמריקה העכשווית בחזרה לשנות ה-70-80, שבה הכל החל לקרוס ובוודאי סרטים כתובים נפלא ואף עמוסים בהופעות מצוינות. אלא, שהאקדמיה נהתה אחרי הסרט של מקווין ורידלי, הבמאי והתסריטאי(שמסוכסכים על הקרדיט של התסריט), ובאמת. אני חושב שסרט השנה היה פשוט מחפיר.

אני נשבע לכם, ישבתי ב”ממתק” הצלולאוידי הזה, ומה ראיתי? אפוס משעמם ומכובד בסגנונו של ריצ’רד אטנבורו(מאיר שניצר יברך אלוהים וישמרו, העיר לי שזה “גנדי” של העבדות האמריקנית, כמה צדק איש חכם זה), אקדמאי, פורנוגרפי באלימות שלו, סדו מזוכיסטי, למרות שצוויטל אג’יופור ולופיטה ניונגו שיחקו היטב,בטח לעומת מייקל פסבנדר שנתן הופעה היסטרית ומה-זה-מבישה כבעל אחוזות סדיסט. מקווין ופסבנדר עשו כבר שני סרטים מעולים:”בושה” ו”רעב“, מופת לסרטים שמתארים את התפוררותו של הגבר הלבן, משחק מעולה של פסבנדר וכאן? מה היה לנו? איזה סרט משעמם, עם סוג של הטפה נוצרית שלקוחה מה”ברית החדשה”., מה חידש לנו הסרט המכובד, המחושב הזה, מה חידשה בשורתו? כלום. ראיתי כבר עיבוד מצויין של גורדון פרקס המנוח(1912- 2006), שנעשה בשנת 1984, במסגרת הAMERICAN PLAYHOUSE-THE ODYSSEY OF SOLOMON NORTHORP– מופת של סרט עשוי היטב, מבוסס על אותו מקור ואיזה הבדל- פרקס לא מטיח בנו בקרדומים כמה עבודות גרועה. למען השם, אפילו”שורשים” , המיני סדרה המאוד מושמצת-די בצדק-היא יצירת מופת לעומת הסרט הזה. יצאתי מבית הקולנוע מקלל בשקט את עצמי, מרגיש בחילה מתקינות הפוליטית המסריחה שלו. פשוט גועל נפש של סרט.

לאלפונסו קוארון הגיע הפרס של במאי השנה.”כח משיכה“, הוא סרט מעולה, אני יודע שחברי וידיד נפשי פיני ש”ץ לא השתגע עליו, אבל קוארון עשה עבודת בימוי וכתיבה יוצאים מהכלל. כך שלפחות היה סוג של צדק, אם כי דייויד ראסל עשה עבודה יוצאת מהכלל שמשתווה בעוצמתה לזו של קוארון. אבל, החיים אכזריים ולא הוגנים.
(באשר לסרט הזר, לא ראיתי אותו, למרות שנאמר לי שזה סרט מעולה. טוב, אני אלך לראות) .

בקטגוריית התסריט המקורי זכה ספייק ג’ונז על “היא“, טוב זה תסריט בסדר, לא מי יודע מה, אבל אני לא מבין למה הוא זכה, הסרט עצמו נמתח קצת, חוזר על עצמו בוריאצות, ולטעמי לא היה בו ממש. אם כבר הייתי מעדיף את”כח משיכה“, שם יש משהו טוב, מקורי, או אפילו את “חלום אמריקאי” של ראסל שהיה פשוט תסריט מקורי, נפלא, חצוף, טרגי-קומי, מכמיר לב ומשעשע לסרוגין. אבל, שוב- לאלוהים ולאוסקר הפתרונים. אם כי אני חושב ש”חלום” מבוסס על מאמר, אז אולי מגיע לו התסריט המעובד, במקום המרקחת האיומה שרקח ג’ון רידלי הזוכה של השנה על “12 שנים של עבדות“?

נעבור למשחק. מתיו מקונהיי וג’ראד לטו זכו בצדק מסויים על משחקם ב”מועדון הלקוחות של דלאס“,, קייט בלנשט על”יסמין הכחולה“. ושב נשאלת השאלה בקשר לבלנשט, למה? אל תטעו בי, אני מאוד אוהב אותה, האליזבת שלה הייתה מעולה, ושרלוט גריי שלה הייתה מלאכת מחשבת, הופעתה ב”עמוק במיים” של אנדראסון הייתה יצירת מופת קומית לעילא ועילא. אז למה נותנים לה פרסים על חיקוי? ב”הטייס” יש לנו חיקוי של קתרין הפבורן, בסדר. הלאה. הרי ב”em>יסמין” היא עושה מעין תת מודע של תפקיד, ויויאן ליי ממש מופיעה על המסך, לא בלנשט. בובי קנאוולה , אלק בולדווין, סלי הוקינס, לואי ס.קיי, פיטר סקרסגרד, כולם מעולים שם, אבל בלנשט עושה עבודה טובה, אםפילו מכובדת, אבל זה לא משחק, זה חיקוי, חיקוי מכובד, מוצלח, אבל לא נוגע בי לפחחות. איימי אדמס הייתה הרבה יותר שחקנית, בכל סצינה וסצינה בה הופיעה ב”חלום“, היא נתנה הופעה שהיה בה הכול- מקומדיה ועד עצבו, מלנכוליה עד ליצנות פרסאית, הכל היה בתפקיד המוצלח פי כמה הזה, ואדמס היא שחקנית מעולה השנה יותר מבלנשט.
גם מקונהיי, שכבר מזמן הוכיח עצמו עבורי כשחקן מוצלח ביותר, וג’רד לטו נתנו הופעות מצויינות. מקונהיי נתן הופעה מוצלחת של תחמן ונוכל קטן, שעושה את הדבר הטוב , דווקא בשל היותו רע, הוא נתן תפקיד נכון , מצחיק, מאוזן, ציני , ומרגש. הסצינה בה הוא מגיע לאתר הקרוונים, דחוי, מושפל, הקרון שלו ננעל והוא פורץ אליו ביריית רובה, ובשאגה:”אני עדיין כאן!” היא לבטח סצינה מרגשת ביותר וחרוטה בזיכרון. לטו איזן אותו בהופעה מוחצנת, אבל גם רבת ריבודים, והסצינה בה הוא מופיע בפני אביו חנוט בעניבה וחליפה במטרה לקבל הלוואה בנקאית על המקום בו הוא מנהל יחד עם מקונהיי-וודראף, היא מהמרגשות שראיתי השנה.

אבל גם כריסטיאן בייל וברדלי קופר נתנו הופעה מרגשת ומצויינת, האתגר היה עוד יותר קשה אצלם. התפקידים שלהם הם קומיים נוגעים בפרסה, אבל הם מצליחים לתת הופעה ריבודית, כל אחד נותן את העצב, העליבות נפש, הסמרטוטיות המחוקה של כל אחד מהם, יחד עם הטירוף של קופר, מביאים את צמד השחקנים הללו לגבהים שלא נופלים בעוצמתם הרגשית מזו של לטו או מקונהיי.
אני עכשיו מבין, למה השחקן המנוח משזכה פעמיים על תפקידיו במשנה ובראשי , הלא הוא גו’רג’ סי. סקוט שנא את האוסקר ולא טרח אפילו להגיע לטקס. אין הגינות בחלוקת פרסים כאלו.

ולסיום ששת קוראי ועוכבי היקרים הרשו לי חלוק עימכם את הפנטזיה הבאה:

אני מגיע לטקס האוסקר, חנוט עניבה איומה, בגדי החג והחליפה השכורה מגרדים לי, אני לבד, אבל מצמידים לי מישהי חתיכה מהממת, ואז “מחפשים את לואי” זוכה בפרס התסריט המקורי, אני עולה לבמה, מזיע משהו, מקבל את הפרס ואומר בעברית ובאנגלית את ההצהרה הבאה:”אני מודה לחברי האקדמיה היקרים על ההכרה של האקדמיה בקיומה של מדינת ישראל”.

Advertisements

One thought on “אחרי חגיגת האוסקרים

  1. נהינתי לקרוא,כתמיד.לא הבנתי כלום ואין לי מושג במה מדובר, חוץ מכך שלא נהינתה מטכס האוסקר האחרון,אשר לא זכור לי שצפיתי בו מאז שאינדיאנית חיננית באה לסרב לקבל את הפסלון בשליחות מרלון ברנדו.לגבי הפנטזיה האוסקרו-ציונית שלך,על כך נאמר כבר “בבנין ירושלים ננוחם” וגו

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s